Obszary współpracy: psychologia zmiany | komunikacja liderów i zespołów | obserwacja uczestnicząca | warsztaty | wykłady | webinary
Chociaż zmiana jest naturalnym elementem życia człowieka i organizacji, to jej dynamika z roku na rok przyspiesza. Zmiany społeczne, środowiskowe i ekonomiczne ostatnich lat sprawiły, że coraz częściej zamiast o czasach VUCA mówimy o rzeczywistości BANI, która jest krucha (B jak brittle), niespokojna (A jak anxious), nieliniowa (N jak non-linear) i niezrozumiała (I jak incomprehensible).
Dlaczego warto?
Ludzie różnią się między sobą m.in. tym jak reagują na zmianę - jedni czują się niekomfortowo, inni wręcz poszukują nowości. Nieustanne budowanie samoświadomości pozwala lepiej zrozumieć mechanizmy, jakie mają na nas wpływ wobec zmiany, a także, jakie mamy zasoby i ograniczenia, aby stawić im czoło.
Adresaci:
Osoby kierujące zespołami, które chcą lepiej zrozumieć siebie (właściciele firm, dyrektorzy, menedżerowie)
Osoby, które chcą efektywniej i lepiej współpracować z innymi (komunikacja na linii kadra kierownicza - zespół)
Wszyscy, którzy chcą lepiej poznać siebie i efektywniej reagować na zmianę.
Obszary:
Identyfikacja mocnych stron i obszarów do dalszego rozwoju (styl działania i myślenia)
Od sztywności do sprawności emocjonalnej w życiu i pracy
Definicja, oznaki i praca nad własną inteligencją emocjonalną (samoświadomość, samokontrola, motywacja, empatia, umiejętności społeczne)
Rozpoznawanie i zarządzanie emocjami (wpływ emocji na relacje i podejmowanie decyzji)
Analiza transakcyjna w życiu prywtanym i organizacji
Budowanie odporności psychicznej (model 4C) i strategie radzenia sobie ze stresem
Znaczenie refleksji nad własnymi doświadczeniami, błędami i sukcesami w zwiększaniu samoświadomości (cykl Kolba)
Jak sobie radzić z oporem pracowników wobec zmiany
Reakcje na zmianę i sposoby radzenia sobie z nimi w ujęciu "Ja" i "Ja-zespół"?
Znaczenie dobrych relacji i właściwej komunikacji w zmianie
Mniej a lepiej (mikro zmiana dla maksymalnego efektu).
Głównym zadaniem efektywnej komunikacji zarówno w przypadku jednostki, jak i organizacji jest realizacja celu. Wszelkie zakłócenia jakie mogą jej towarzyszyć mają wpływ na wydłużenie drogi do realizacji wyznaczonego zadania. Właściwa komunikacja wspiera proces zmiany. Pomaga także - już na etapie planowania - w identyfikacji rzeczywistych problemów i przeszkód, jakie mogą się pojawić, a które mogą
mieć wpływ na ostateczną zmianę.
Dlaczego warto?
Przy wprowadzeniu zmian ważne jest, żeby Ci których będą one dotyczyć, rozumieli je. Dlatego tak ważne jest komunikowanie znaczenia zmiany, kontekstu i powodów jej wprowadzenia, czy w końcu korzyści, jakie ona niesie dla jednostki i organizacji.
Adresaci:
Osoby kierujące zespołami, które lepiej chcą komunikować zmianę (Właściciele firm, Kierownicy, Dyrektorzy firm, Menedżerowie)
Osoby, które chcą lepiej dogadywać się ze swoimi zespołami i partnerami (Pracownicy działów HR, Pracownicy organizacji)
Wszyscy, którzy chcą lepiej komunikować się z innymi.
Obszary:
Poszukiwanie własnego autentycznego języka (ton głosu, wyraz twarzy, gesty, wyrażanie przekonań i uczuć, kontrast)
Tworzenie wysokiej jakości komunikacji w organizacji (jasność przekazu, responsywność, komfort)
Budowanie zaufania i współpracy, zaangażowania i akceptacji wokół zmiany poprzez komunikację (diagnoza potrzeb i obawa pracowników)
Komunikacja dwukierunkowa (nauka i praktyka)
Zarządzanie konfliktami i oporem w kontekście zmiany z wykorzystaniem komunikacji (formy oporu i konfliktu, konstruktywne umiejętności radzenia sobie z nimi)
Współpraca i komunikacja zespołowa (zasady, znaczenie, ważność)
Efektywne kanały i narzędzia komunikacji (znaczenie spójności)
Skuteczna komunikacja interpersonalna (aktywne słuchanie, wyrażanie myśli i uczuć, budowania pozytywnych relacji z innymi).
Umiejętność tworzenia i przyjmowania informacji zwrotnej
Plotki i humor w organizacji (jak, wykorzystać je efektywnie)
Role komunikacyjne w procesie zmiany
Monitorowanie i mierzenie efektywności komunikacji.
Często najtrudniejszym etapem wprowadzania zmian jest ich trwałość i utrzymanie pożądanych efektów.
Dlaczego warto?
Odbiorcy zmiany mają okazję jeszcze raz uświadomić sobie i poddać refleksji przyczyny i skutki zmiany, a także jej znaczenia dla organizacji. Jednocześnie mają szansę nauczyć się, jak na bieżąco monitorować to, jak zmiana wpływa na innych i w razie potrzeby dokonywać jej korekty.
Adresaci:
Wszyscy, którym zależy na trwałości zmian wprowadzonych w życiu i biznesie.
Osoby kierujące zespołami, które lepiej chcą komunikować zmianę (Właściciele firm, Kierownicy, Dyrektorzy firm, Menedżerowie)
Osoby odpowiedzialne za wprowadzanie zmian w organizacji.
Obszary:
Refleksja nad zmianą (zrozumienie, jak zmiana wpływa na mnie i moje otoczenie w perspektywie krótko i długoterminowej)
Pętla nawyku i siła rutyny w jego utrwalaniu
Planowanie i strategie utrwalania zmiany
Wspieranie zaangażowania i akceptacji (jakie działania są niezbędne do utrzymania zaangażowania i jakie przeszkody mogą się pojawić)
Zarządzanie rezystencją i wyzwaniami (rozpoznawanie sygnałów oporu i metod skutecznego reagowania na nie)
Doskonalenie umiejętności, praktyczne ćwiczenia i studia przypadków (zastosowanie i rozwinięcie nabytych umiejętności związanych z utrwalaniem zmiany)
Dialog motywujący i skuteczne strategie oddziaływania na zmianę
Potencjał informacji zwrotnej
Wymiana wiedzy i doświadczeń między uczestnikami zmiany (lepsze zrozumienie strategii trwałości zmiany)
Wsparcie i coaching (przeciwdziałanie trudnościom)
Monitorowanie i ocena postępów (sesje coachingowe, grupy wsparcia lub follow-upowe spotkania)
Warto wiedzieć. Forma współpracy i dobór obszarów są spersonalizowane oraz oparte o diagnozę potrzeb. Wierzę w to, że małe zmiany zmieniają się w nawyki, które przynoszą duże efekty. W pracy z moimi klientami ważna jest dla mnie jakość, a nie ilość. Liczy się dla mnie trwałość zmiany, dlatego niezależnie od formy współpracy stawiam na interaktywność. Wszystkie spotkania prowadzę z wykorzystaniem cyklu Kolba - efektywnej metody uczenia się dorosłych, która w min. 80% bazuje na praktyce i doświadczeniu uczestników oraz ich refleksji uzupełnionej o maks. 20% teorii.
Oferta zaufanych ekspertów i ekspertek:
Strategia komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.
Plany komunikacji.
Realizacja wideo.
Działania media relations
Komunikacja
i reputacja liderów
Zrównoważony biznes
(CSR, ESG)
Strategiczne zarządzanie
HR